Kritische zelfreflectie bekwaam; vakdidactisch handelen

 

Beginsituatie:

Zoals beschreven staat in mijn beginsituatie (Zie tegel, Wie ben ik?) is duidelijk dat ik al vijf jaar trainingen heb gegeven in de zorg. Voor de trainingen ben ik opgeleid als intervisie begeleider en heb ik een cursus Train de trainer gehad. Hierbij is aandacht geweest voor didactisch handelen. Dit heb ik de afgelopen vijf jaar kunnen toepassen en veel van geleerd. Mede door deze ervaring heb ik meters kunnen maken en weet ik wat niet werkt. Dit maakt dat ik nu comfortabel voor een klas sta.

 

Eigen beoordeling:

Ik vind mezelf deels vakdidactisch bekwaam. Ik weet hoe ik een les moet ontwerpen en weet welke vormen effectief zijn om lange termijndoelen te behalen. Ik weet daarnaast wat passend is binnen het MBO maatschappelijke zorg en kan daarbij rekening houden met de verschillen tussen studenten. Ik kan ook deels onderbouwen dat ik inzicht heb in de kernconcepten uit de generieke basis en vanuit het vak. De reden dat ik mezelf deels bekwaam vindt is dat ik dingen veelal vanuit intuïtie doe. Ik hoor veel terug dat ik het ‘juiste’ doe maar vindt van mezelf dat dit meer bewust mag worden en onderbouwt vanuit theorie.

 

Hoe heb ik dit vorm gegeven?:

Afgelopen periode heb ik hier aandacht aan besteed door met te verdiepen in de theorie.

Ik heb dit uitgewerkt in lesplanformulieren en met hierop laten beoordelen.

Daarnaast heb ik dit vorm gegeven in mijn profesionaliseringsplan (Zie tegen, profesionaliseringsplan). Voor nu ben ik tevreden waar ik sta en weet ik welke stappen ik nog moet maken om straks volledig bekwaam te zijn.

 

Onderbouwing bewijsmateriaal:

De volgende bewijsstukken wil ik aandragen om duidelijk te maken hoe bekwaam ik nu ben als vakdidacticus:

  • Enquête die is afgenomen bij studenten over mijn rol als docent.

Staat bij de tegel Pedagogisch Bekwaam.

  • Theoretische verdieping.
  • Feedback verslagen van collega’s met eigen reflectie.
  • Beoordeling van lessen
  • Staat bij de tegel Pedagogisch Bekwaam onder de Enquêtes.
  • Film materiaal van het begin van een les.