Kritische zelfreflectie bekwaam; pedagogische handelen

 

beginsituatie:

Zoals beschreven staat bij mijn startsituatie (zie Tegel, Wie ben ik?) wordt duidelijk en helder dat ik al veel ervaringen heb als pedagoog. Deze ervaringen zijn opgedaan in de zorg en werken in het onderwijs in mijn voordeel. Als SLB-er ben ik hierop ook aangenomen bij Het Noorderpoort (zie Tegel, Overzicht lessen, Context). De klas waar ik SLB-er (studie loopbaanbegeleider) van ben sinds Januari 2021 wordt omschreven als een ‘pittige’ klas met studenten met een rugzakje. Deze klas is een februari lichting waarbij meestal veel klasgenoten zitten met een eigen verhaal en behoefte aan individuele aandacht. Op het moment dat ik deze klas onder mijn hoede kreeg zaten zij in hun 2e jaar van de opleiding Mbo maatschappelijke zorg niveau 4.

Inmiddels zijn ze gestart aan hun 3e jaar.

 

Eigen beoordeling:

Ik vind mezelf in het pedagogisch handelen zowel bekwaam, kritisch als ervaren. Ik kan sensitief en systematisch handelen om doelen te bereiken, ik heb inzicht in groepsprocessen en ken mijn rol hierin. Daarnaast speel ik in op verschillen en heb ook voor het individu. Ik weet wat er nodig is om een veilig leerklimaat te creëren. Ik heb kennis van generieke basis en ken de kernconcepten van pedagogiek.

 

Hoe heb ik dit vorm gegeven:

Toen ik begon als SLB-er werd ik het eerste half jaar gecoacht door Koen. Koen liep mee terwijl ik les gaf en mijn SLB klas vorm gaf. Dit traject zou in eerste instantie een half jaar duren. Na een maand is er overleg geweest met Koen en mijn leidinggevend en die gaven aan dat ik natuurlijk les gaf en dat het goed verliep en dat ik het vertrouwen kreeg om dit vorm te gaan geven. Vanaf dat moment ben ik de klas zelfstandig gaan draaien.

liever één kapitein op het schip

 

In eerste instantie viel mij op dat deze klas geen klas is maar bestaat uit individuen met ieder hun eigen problematiek. Ik heb hierdoor in het begin veel ingezet op kennismaken, vertrouwen creëren en de klas bij de hand nemen. Dit heb ik vorm gegeven door intervisie te gaan geven en iedereen individueel te spreken. Hierdoor kreeg ik ieder zijn begin situatie duidelijk in kaart en kreeg te klas respect voor elkaar omdat ze elkaar door middel van intervisie echt leerde kennen. Sommige studenten was de problematiek ook te groot om leerbaar te zijn. In overleg met het BAT (Bureau advies team) zijn er een aantal gestopt met de opleiding of hebben het traject door extra ondersteuning vorm gegeven. Het overleg met het BAT heeft mij destijds veel inzicht gegeven in de mogelijkheden die studenten hebben en wat ik wel en niet kan bieden als SLB-er.

 

Na de eerste twee periodes heb ik een klassenuitje georganiseerd. We zijn wezen klimmen met de hele klas. Dit was een succesvolle dag waar plezier voorop staat. Het afgelopen half jaar is hier ook met plezier op teruggekeken.

 

 

Halverwege het tweede jaar heb ik met de klas het proces uitgelegd dat hier gaande is. hierin ook benoemd dat we het komende jaar naar meer eigenverantwoording gaan over het studie proces en dat mijn rol als SLB-er minder sturend wordt omdat jullie die verantwoording aan kunnen en beetje bij beetje steeds meer gaan nemen. Dit gesprek maakte veel duidelijk en werkte goed. Inmiddels zijn alle studenten derdejaars en begonnen aan hun examens. De klas heeft aangegeven nog een keer intervisie te willen hebben en het nu zelf te willen gaan geven aan elkaar. Hierdoor is voor nu de cirkel rond en ben ik tevreden als pedagoog. Er zijn nog steeds leerlingen met ondersteunende trajecten en leerlingen die hun studie door omstandigheden gaan verlengen. Daarnaast zijn er ook studenten die terug zijn gezet en bij mijn klas zijn toegevoegd. Ondanks al deze verhalen is de klas veilig en is er overzicht over het proces.

 

Opbouw bewijsstukken

Uiteraard is mijn rol als pedagoog niet alleen vorm gegeven in mijn eigen klas maar ook tijdens andere lessen die ik aan verschillende klassen heb gegeven.

Voor de opbouw van mijn bewijsstukken is dit van belang.

 

De volgende bewijsstukken zijn te lezen in de tegel pedagogisch bekwaam.

  • Enquête die is afgenomen bij studenten over mijn rol als docent.
  • Sinterklaas gedicht wat de klas voor mij gemaakt heeft plus foto’s.
  • Verslagen van individuele gesprekken (namen zijn fictief i.v.m. privacy)
  • Feedback verslagen van collega’s met eigen feedback.
  • Film materiaal van lessen die gegeven zijn aan andere klassen.