Feedback van collega’s op mijn handelen als pedagoog.

 

Hieronder staan meerdere verslagen van feedback wat ik heb verzameld van collega’s.

Dit geeft een beeld van mijn rol als pedagoog. In deze onderstaande verslagen zijn reflecties weergeven van lessen die ik heb gegeven. Dit kent zowel eigen reflecties als die van collega’s.

  • Talent in beeld.
  • Kritische situatie eigen klas.
  • Feedback over wie ik ben als collega.

 

Talent in beeld

 

Situatie schets:

Voor het vak Talent in Beeld worden meerdere opleidingen samengevoegd om te leren samenwerken. Vanuit het werkveld later is het belangrijk dat een leerling leert samen te werken, ook met mensen die ze niet kennen. Tijdens talent in beeld leert de student zijn talenten naar voren te brengen/te herkennen. Door samen te werken met meerdere opleidingen: Service medewerker breed niveau 2, helpende welzijn niveau 2, maatschappelijke zorg niveau 4 en sociaal werk niveau 4 is er een onbekende samenstelling van studenten waarin sprake is van niveau verschil. De uitdaging is het leren samenwerken tussen meerdere disciplines en eigen talenten in te zetten en te benutten. Talenten vullen elkaar aan.  

 

De opdracht:

De docent geeft dit vorm door als opdracht de klas in groepjes te verdelen. Vervolgens gaan ze per groepje een doelgroep kiezen waarbij ze mogen bedenken wat ze willen betekenen voor de doelgroep. Daarna zoek je instellingen waarbij dit mogelijk is en neem je contact op met de instelling. Zo leer je als student iets zelf te organiseren vanuit samenwerking.

 

Mijn ervaring:

Tijdens het geven van de lessen talent in beeld merkte ik dat de sfeer in de klas niet veilig genoeg is om goed te kunnen samenwerken. Niveau 2 wordt onzeker t.a.v. niveau 4 en voelt dat ze niet ‘slim’ genoeg zijn. Daarnaast is het spannend en lastig dat ze elkaar niet kennen.

Doordat ik deze sfeer proefde heb ik mijn lessen daarop aangepast (Zie PowerPoint Talent in Beeld). Ik heb bewust meer tijd genomen voor de kennismaking door de oefening dromen en ambities te doen met de klas waarbij ik enkel positief gesteund en aangemoedigd heb.

Dit werkte goed. Niveau 2 werd zichtbaar iets minder onzeker. Dit viel ook te bespreken met de klas.

 

Om deze positieve sfeer door te zetten heb ik de les hierna hierop voort geborduurd door de groepjes samenstelling te laten verlopen aan de hand van talenten en interesses. Hierdoor werd dit vanuit positieve energie vorm gegeven. Deels sloeg dit aan. Tijdens de les waren een aantal leerlingen niet aanwezig en de aanwezigheid werd per les minder.

Met collega’s hierover gehad en zij liepen tegen hetzelfde probleem aan. De groepjes die gemaakt waren, zijn niet altijd compleet en het contact met de instelling verloopt moeizaam.

Mede door corona wordt er veel afgewezen wat demotiverend werkt voor de leerlingen.

 

Wat heb ik bedacht en geïnitieerd? 

Ik heb lang nagedacht over de situatie en met meerdere collega’s gespard over de gang van zaken en proberen te denken wat de behoefte van de klas is en op welke manier ik aansluiting kan vinden. Halverwege het vak talent in beeld hadden we een tussenevaluatie.

Ik heb daar voorgesteld om de klas meer kaders en duidelijkheid te bieden.

In mijn beleving heeft de klas daar behoefte aan en is er meer sturing nodig om gemotiveerd dit vak vorm te geven. Mijn voorstel was om met de studenten die wel aanwezig zijn klassikaal een eindopdracht te gaan doen. Met deze groep benader je één instelling en gaat daarvoor één activiteit uitvoeren op afstand. Hierdoor ben je niet afhankelijk van de huidige corona maatregelen. Zelf neem ik hierin het initiatief door contact te leggen met de instelling. Hierdoor weet ik van te voren dat de studenten niet afgewezen worden en leren ze nog wel contact te leggen met de instelling en iets te organiseren.

Collega’s steunden dit plan en vonden het een goed idee.

 

Uiteindelijk ben ik dit met de klas gaan doen wat goed werkte. De studenten gingen actief aan het werk en je merkte dat duidelijke kaders structuur bood en mede verantwoordelijk is voor een veilig leerklimaat. Vorige week werd er met muziek op in de klas kaartjes gemaakt voor dementerende die eenzaam zijn.

 

Zelfreflectie:

 

Pedagogisch bekwaam:

Ik toon duidelijk aan pedagogisch bekwaam te zijn door oog te hebben voor verschillen tussen studenten en te kunnen aansluiten bij behoefte zodat een veilig leerklimaat tot stand komt. Mijn pedagogisch handelen stem ik af met de klas. Mijn lesinhoud stem ik af op behoefte en ik maak verschil in wat op welk moment urgentie heeft. Door te blijven af stemmen werd uiteindelijk de sfeer veilig en ging de klas goed aan het werk.

 

Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam

Ik laat tijdens deze lessen zien dat ik verschillende werkvormen gebruik (zie PowerPoint Talent in Beeld) om goed in beeld te krijgen wat ieders talent is en op welke manier je dit kan uitwerken. Door een duidelijke lessen structuur weten studenten hoe de lessen eruit ziet.

Doordat het verschil tussen de leerlingen groot is heb ik duidelijk kunnen laten zien hoe er valt te differentiëren tussen de leerlingen en uiteindelijk de groep ‘samen’ te krijgen. 

 

Brede professionele basis

Tijdens talent in beeld waren er meerdere zaken waar zowel leerlingen als docenten tegen aan lopen. Zoals: aanwezigheid, veiligheid en demotivatie. Ik heb dit ter sprake gebracht en bij meerdere collega’s gevraagd om te sparren en te kijken naar een oplossing. Uiteindelijk was ik voor de tussen evaluatie goed voorbereid en kwam met een voorstel wat aansloot bij de behoefte van de leerlingen met het oog de essentie van het vak niet te verliezen.

Hierdoor toon ik aan vanuit een professionele basis te kunnen samen werken en te kunnen handelen vanuit deze samenwerking.

 

Feedback collega’s

Feedback Anne Folkertsma
Freek signaleert dat er in de samengestelde klas geen veilig leerklimaat is. Hij bedenkt wat  hij hieraan kan veranderen zodat studenten hun talenten kunnen inzetten voor het vak talent in beeld. Door meer aandacht te geven aan de relatie kan er daarna een prestatie ontstaan.

Ook heeft Freek de klas geobserveerd en ontdekt dat de studenten behoefte hebben aan duidelijke richtlijnen voor de opdracht voor het werkveld. Hij heeft zijn contacten in het werkveld gebruikt zodat studenten toch hun talenten kunnen inzetten voor het werkveld.

Dit alles in goed overleg met collegae.

 

Reflectieverslag kritische situatie eigen klas.

kritische complexe situatie tijdens het werken als docent SLB-er

 

9 september 2021

 

 

Beginsituatie:

Vandaag heb ik de introductie dag gehad van mijn SLB klas. Mijn klas werd bij mijn aanstellen in januari gekenmerkt als pittig met allen een eigen verhaal. Door mijn ervaring in de zorg werd ik op deze groep gezet. Mijn kracht ligt ook bij groepsdynamica en individueel coachen. Ik luister echt en geef ieder het gevoel invloed te hebben op zijn eigen leven.

In het begin heb ik vooral geïnvesteerd in de relatie en respect hebben voor elkaar.

Welke normen en waarden vinden wij belangrijk en wat spreken wij gezamenlijk af als klas t.a.v. omgangsvormen. Hierin heb ik ondersteunend intervisie gegeven wat goed werkte.

Ik ervaar de klas niet als pittig en vind het één voor één mooie mensen die ik zowel als coach, mens en docent begeleid.

 

De laatste weken richting de zomervakantie merkte ik dat de sfeer in de klas soms ook wel iets te gezellig is en dat de houding richting serieus werken minder wordt en verslapt. Ik denk dat dit enigszins te maken heeft met de vakantie in het vooruitzicht en ook de vertrouwbaarheid die gecreëerd is in de klas. De klas is lief voor elkaar maar vind het moeilijk om eerlijke feedback te geven en ontvangen. Dit zijn vaardigheden die wel nodig zijn bij het afstuderen voor MBO Maatschappelijk zorg niveau 4.

 

Mijn rol:

Als tweede jaarstudenten gaan ze ook richting de examens.

Hierin wil ik dat mijn rol als coach steeds meer naar de achtergrond verdwijnt en meer wordt overgenomen door de rol als docent. Om dit te bewerkstelligen heb ik tijdens de introductie verteld en uitgelegd welk proces gaande is en wat hierin verwacht wordt. Gezamenlijk hebben we opgesteld welke vaardigheden jij als professional nodig hebt in je latere werk en er is ook afgesproken welke vaardigheden nodig zijn om zelf eigenaar te worden over je eigen studie.

 

Dit leverde spanning in de groep op omdat studenten duidelijk door hadden dat het wat minder gezellig mag en iets serieuzer wordt. Er ontstond discussie over welke vaardigheden hiervoor nodig zijn. Persoonlijk was ik hier erg blij mee omdat het bewustwording opleverde en het inzicht kwam dat een ieder hiervoor iets anders nodig heeft. Ik heb de discussie ook even laten gaan in de klas. Na zo’n 10 minuten toch ingegrepen toen ik doorhad dat ze elkaar hierin niet gaan vinden. Dit heb ik benoemd. Ik heb verteld dat respect voor elkaar hebben ook betekend dat ieder zijn eigen mening hierover mag over. Ook als daar geen tussenweg in te bedenken is. Vervolgens de dag afgesloten.

Leerlingen gaven aan dat ze zo niet met een fijn gevoel naar huis gegaan omdat ze dit ervaren als ruzie. Ik heb uitgelegd dat ik geen ruzie ervaarde maar juist een mooie leerzame discussie en dat dit de eerste stap is richting eigenaar worden over je eigen studie.

“zonder wrijving geen glas”.

 

Feedback van collega’s:

Dit voorbeeld besproken met collega’s en hierop kreeg ik fijne feedback.

“Wat mooi dat je dit zo met je klas doet, mag ik jou PowerPoint gebruiken voor mijn klas”

 

Feedback van mijn Collega Edwin:

Een prima geschreven stuk met een heel sterke casus. Je hebt echt gehandeld in het hier en nu. Proactief gereageerd op wat er recht voor je neus gebeurde en ik denk op die manier tijdig de angel eruit getrokken. Dit creëert ook direct veiligheid voor de studenten wat de relatie met jou positief zal beïnvloeden. En een goede relatie is cruciaal voor een veilige comfortabele leeromgeving. Ik vind ook dat het bevestigt dat je kundig bent op het gebied van groepsdynamica. 

Dit is een zeer, zeer bruikbaar stuk voor jouw opleiding. 
Heel goed gedaan. 

 

Feedback over wie ik ben als collega:

Rik Maneschijn

Pedagogisch bekwaam. Mijn SLB klas is moeilijk en negatief in bepaalde creatieve werkvormen en gaan met tegenzin naar jouw toe. Mijn komen uiteindelijk enthousiast en vrolijk terug. Dat heeft te maken met je inhoudelijke activiteiten en sluit aan bij de studenten. Je bent positief ingesteld. Dat heeft effect op de groep die dat wat minder heeft.

Inhoudelijk ben je sterk omdat je projecten durft te wijzigen en kijkt wat de behoefte is in overleg met collega. Je schakelt inhoudelijk snel tussen iets wel/niet voorbereid. En strot je daar inhoudelijk op. Je bent inhoudelijk flexibel. Je gaat dingen aan waar je minder ervaring en kennis in hebt en stort je daar op.

Ik zie jouw in veel werkgroepen terug. We kennen elkaar nog niet eens zo heel erg lang en ik kom jouw veel tegen bij trainingen en leerlijnen. Je bent betrokken. Actief.