Vorm geven keuzedeel NAH

 

NAH (Niet aangeboren hersenletsel)                                                                    Keuzedeel

 

Situatie schets:

Afgelopen half jaar heb ik het keuzedeel niet aangeboren hersenletsel (NAH) gegeven. Studenten kiezen zelf een keuzedeel om hun studie vorm te geven. Hierbij is de motivatie over het geheel groter omdat het keuzedeel wat ze kiezen meestal ook hun interesse heeft.

Omdat ik in het verleden gewerkt heb met cliënten met NAH werd mij gevraagd dit keuzedeel te geven. Voor dit keuzedeel was nog weinig lesmateriaal beschikbaar en wordt officieel examen gedaan. Voor mij is dit compleet nieuw maar wel uitdagend. In het verleden heeft Frank dit keuzedeel gegeven wat maakte dat ik met hem kon sparren over de inhoud en de manier van een examen officieel vorm geven.

 

Ondersteunende bewijsstukken:

  • PowerPoint NAH.
  • Criteria eindpresentatie.
  • Opdrachten keuzedeel.
  • Alternatieve examenopdrachten.

 

Mijn ervaring:

Door het geven van dit keuzedeel is mijn kennis over NAH duidelijk verbeterd. Ik moest mij verdiepen over de inhoud en kreeg hiervoor literatuur van het Noorderpoort. Doordat ik een gemotiveerde klas heb van 11 studenten kwam het keuzedeel erg goed van de grond en merkte ik dat studenten snel lerend zijn vanuit interesse. Dit werkte goed voor mijn eigen motivatie. Door veel te sparren met collega’s heb ik geleerd hoe je een examenvak vorm kan geven en aan welke zaken je allemaal moet denken zodat dit proces naar het examen goed verloopt. Daarnaast heb ik intern examentraining gehad over objectief beoordelen. Hier heb ik veel van geleerd.

Mede hierdoor ook aangegeven volgend half jaar dit keuzedeel nog een keer te willen geven.

 

 

Zelfreflectie:

 

Pedagogisch bekwaam:

Tijdens de lessen heb ik oog kunnen hebben voor elk individu. Mede doordat de klas maar 11 studenten heeft is het goed in kaart te brengen en kan ik inspelen op individuele behoefte.

 

Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam

Ik toon zichtbaar aan dat ik een logische lessenreeks kan ontwerpen dat aansluit bij de studenten en het examen. Ik laat zien theorie te kunnen verwerken in lessen en dit op een didactische wijze te kunnen brengen. Ik laat daarnaast zien open te staan voor signalen van studenten en hierop mijn inhoudt te laten aansluiten.

 

Brede professionele basis

Ik toon aan de route richting een examen professioneel vorm te kunnen geven door methodisch te werken en constant te overleggen met collega’s over zowel het proces als inhoud.

 

Feedback collega’s

Freek heeft op een professionele manier het vak vorm gegeven door kritisch te zijn op de inhoud en zijn rol. Het samenwerken ging vanuit veel vrolijke energie. Prettig en goed gedaan.