Onderwijsvisie

 

Mindmap (leerling):

Hoe kijk ik naar leerlingen en wat verwacht ik van ze:

  • Leerlingen kiezen bewust voor een studie en hebben bepaalde interesses en motivatie om hun diploma te willen halen. Hierin verschilt, hoe groot de urgentie is om te leren en de motivatie t.a.v. inzet. Daarnaast kunnen leerlingen goed in de praktijk zijn maar een schooldag als lang en vervelend ervaren. Van leerlingen verwacht ik dat ze er zijn en hoop ik eerlijkheid te creëren door veiligheid. Vanuit de relatie. Gedurende de opleiding hoop je eigenschap te krijgen van de leerlingen over hun studie inhoudt. Dit proces verschilt per leerling en heeft veel met context te maken.

Mijn verwachting van leerlingen is laag en dat mag ook in mijn beleving.

  • “Met een zes haal je de studie immers ook prima, op het laatste moment is ook op tijd”.
  • Elke student mag er zijn, iedereen is een individu.

 

Mindmap (Welke type leraar ben of wil ik zijn)

  • Ik ben een leraar die veel waarde hecht aan de relatie en ook investeert hierin. Ik probeer aansluiting te vinden met de klas en luister oprecht naar behoefte t.a.v. klassen management en manier van lesoverdracht. Ik wil die leraar zijn die onderwijs op een spannende en prikkelende manier laat beklijven door vele actieve werkvormen te leren beheersen en te kunnen spelen met de klas.
  • Ik sta voor de klas als hulpverlener/coach/maatschappelijk werker en docent. Ik vindt dit juist mijn kracht en heb er geen moeite mee als de grenzen hierin vervagen.
  • Ik hoop veel te kunnen lachen tijdens de les en al spelend te laten leren.

 

Mindmap (wat wil ik als leerkracht bereiken voor de organisatie)

  • Ik heb de droom en ambitie om een eigen onderwijs model te ontwikkelen t.a.v. assertiviteit, stress management en regie krijgen over je eigen studie. Ik denk dat hier in de huidige maatschappij een grote behoefte aan is en dat je als student een leukere studententijd hebt als je inzicht hebt in deze facetten. Ik denk dat dit ook waardevol is na je studie.
  • Uiteindelijk hoop ik hier een eigen boek over te schrijven met passend lesmateriaal.
  • In mijn hoofd heb ik al hele concrete ideeën hoe ik dit wil bereiken. Dit gaat tijd en inspanning kosten die ik er graag in stop. Wel pas na mijn studie.
  • Misschien wil ik hier voor mijn eind onderzoek al voorwerk in doen.
  • Vrolijke en meedenkende collega waar je op kan vertrouwen. Aanmoedigen om van elkaar te willen en blijven leren.