Situatie schets:

Het vak beeldend is binnen het Noorderpoort geen populair vak en er zijn weinig docenten die dit vak willen geven. Zelf heb ik aangegeven dat ik dit wel één periode wil proberen en te kijken hoe ik dit vak op een leuke, actieve manier vorm kan geven.

Voordat ik begon met dit vak te geven heb ik met de beeldend docent Jeanet doorgenomen hoe de les inhoud eruit ziet en op welke manier je deze lessen vorm kan geven.

Dit gaf mij inzicht in de vakken expressie.

Tijdens de eerste les die ik gaf aan deze klas merkte ik dat de groep gedemotiveerd is doordat ze aangeven dat ze niet van beeldend houden en niks met knutselen hebben. Vervolgens bleek dat ik in het drama lokaal deze les ging geven. Ik ging er automatisch vanuit dat beeldend in een creatief lokaal gegeven zou worden, maar dit is echter niet zo.

Dit maakt dat ik moest improviseren. Met de klas ben ik spullen gaan verzamelen uit het creatief lokaal en die heb ik meegenomen naar het drama lokaal. De klas ging met frisse tegenzin aan het werk. Tijdens het werken heb ik vooral aandacht gehad over de essentie van het vak en waarom we dit vak krijgen. Dit werkte deels. Ik probeerde betekenis te geven aan de inhoud.

Het drama lokaal maakte wel dat het rommelig bleef. Er zijn geen goede tafels om achter te werken en na afloop is het een puinhoop. Gezamenlijk hebben we opgeruimd en ik heb de klas aangegeven dat ik ga kijken hoe we dit volgende week gaan regelen. Zowel de klas als ik ervaar dat dit niet werkt qua randvoorwaarden.

Samenwerken met collega’s:

Aan de hand van bovenstaande ervaring heb ik contact gezocht met Rik (SLB-er). Ik heb mijn ervaring gedeeld en hij gaf aan dat deze klas moeilijk te motiveren zijn. Het eind van de opleiding is in zicht en de klas ervaart lessen als, “aftikken en door”. Daarnaast bestaat de klas uit twee helften. De klas is samengevoegd. Dit maakt dat de sfeer in de klas niet geheel veilig is. Vervolgens gekeken naar de lesinhoud en de behoefte van de klas.

Gezamenlijk kwamen we tot het plan om deze klas drama te gaan geven i.p.v. beeldend. Beide zijn vormen van expressie en door drama te geven hoop je meer de veiligheid van de klas terug te krijgen. Mede doordat ik deze klas vorige periode burgerschap gegeven heb en de relatie goed is met deze klas heeft Rik het vertrouwen dat ik dit kan.

Dit motiveerde mij en ik werd hierdoor aan het denken gezet.

Ik heb contact gezocht met de drama docent en de situatie uitgelegd. Vervolgens heeft zij meerdere vormen van lesmateriaal aangeboden waarmee ik aan de slag ben gegaan.

Dit werkt verassend goed (Zie PowerPoint Beeldend in het drama lokaal).

De klas komt langzaam los en ik merk dat ik hierdoor uitgedaagd en gemotiveerd wordt.

Zelfreflectie:

Pedagogisch bekwaam:

Ik toon aan oog te hebben voor de dynamiek die een klas kenmerkt en kan mijn lessen aanpassen aan de behoefte t.a.v. een veilig leerklimaat. Daarnaast stem ik mijn pedagogisch handelen af met collega’s en studenten.

Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam

Ik toon aan kritisch te durven kijken naar de lesinhoud en randvoorwaarden en durf de inhoudt opnieuw vorm te geven als de situatie daar naar vraagt.

Ik laat zien inzicht te hebben in lesseninhoud en didactiek door aansluiting te vinden met studenten.

Brede professionele basis

Ik toon aan constructief met collega’s te kunnen samenwerken door de situatie door te nemen met collega’s en gezamenlijk te kijken naar behoefte. Ik speel hierop in door reflectief te zijn op reacties van leerlingen en collega’s. Mijn rol als docent zet ik helder weg door aan te geven dat ik ga kijken naar wat mogelijk is. Ik ben toegankelijk voor studenten en ken de verschillen en mogelijkheden van mijn vakgebied.

Feedback collega’s

Christina Mast

Freek is bij mij gekomen met de vraag om samen te kijken naar (drama) werkvormen voor een klas. Doelen die hierbij lagen waren samenwerken, vertrouwen en een veilig leer klimaat. Freek heeft heel duidelijk de klas omschreven en wat hij graag wilde behalen. Ook is hij heel duidelijk in wat hij met de klas wil bereiken en al gedaan heeft. Hierdoor kon ik concreet werkvormen aanreiken. Simpele werkvormen met een onderlaag. Hierover hebben we een gesprek gevoerd. Wat wil je met een werkvorm bereiken en hoe begeleid of coach jij als docent. Of soms juist niet. In het gesprek is Freek erg enthousiast en wil hiermee direct aan de slag. Hij snapt goed wat ik bedoel en kan out of the box denken in de (drama) opdrachten. Soms zou het handiger zijn om even een afspraak te maken in de agenda om hier samen aan te zitten. Dan is er meer rust en heb ik ook meer de tijd om uit te leggen. Zonder dat de waan van de dag weer voorbij komt, andere afspraken ed.

Jeanet Morlag

Rik Maneschijn