Bijlage 8          ‘Groenlichtformulier’    

                              van Werkplekleren  naar werkplekleren ‘Handelingsbekwaam leraar’

Naam student: Freek Hoolsema

 

 

Studentnummer: 1085170

WPL-school: Noorderpoort Groningen

·        Verlengde vissersstraat.

·        Diamantlaan

Afdeling: Maatschappelijke zorg

Naam werkplekbegeleider: Anne Folkersma

 

 

Handtekening werkplekbegeleider  :                                                        Datum: 18/01/2021

 

 

 

Minimumniveau voor start werkplekleren ‘Handelingsbekwaam leraar’

FEEDBACK

(wat ik gezien of gemerkt heb)

FEEDFORWARD

(wat je nog verder zou kunnen ontwikkelen)

 

Pedgagogisch bekwaam

·  Je stemt je pedagogisch-didactisch handelen af op de leerlingen/studenten.

Freek gaat in gesprek met studenten en weet te achterhalen wat ze nodig hebben individueel. Hij doet zijn best om in begeleidingswensen tegemoet te komen.

 

Freek zorgt in de klassen voor een veilige werksfeer door het bespreekbaar te maken.

 

Freek stemt zijn handelen af op studenten door te obeserveren hoe ze zich gedragen en daarop in te spelen.

 

De kunst is het om bewust te blijven van je hulpverleners achtergrond en hoe die in verhouding staat in je huidige docent rol.

 

 

Je onderbouwt je pedagogisch handelen met kennis en inzicht in de kernconcepten van de generieke kennisbasis

 

Freek sluit aan bij het ontwikkelingsniveau bij studenten. Freek investeert in de relatie.

Geen feedforward. Freek weet goed in te schatten welk gedrag wanneer nodig is.

 

Vakinhoudelijk  & vakdidactisch bekwaam

·  Je voert (vak)didactisch verantwoorde, activerende en effectieve onderwijsactiviteiten uit, waaronder toetsen/feedback, binnen authentieke (deels onbegeleide) contexten van avo en (v)mbo, waarbij je het leren van de leerlingen, met hun verschillende talenten en achtergronden, faciliteert en stimuleert, en je het leren op adequate wijze organiseert.

Freek laat zoveel mogelijk de onderwijsactiviteiten aansluiten bij wat de studenten nodig hebben. Hierbij maakt hij gebruik van de hier en nu situatie.

 

Freek differenceert veel en weet uit ieder zijn talent te halen of aan te boren.

 

Freek laat in elke zien dat hij activerende werkvormen gebruikt.

Geen feedforward. Kan nog wat meer oefenen met toetsen afnemen.

 

Je onderbouwt je (vak)didactisch handelen met kennis en inzicht in de kernconcepten uit de generieke en de vakkennisbasis.

Freek laat de zes rollen van de leerkracht terug komen tijdens lessen en zorgt ervoor dat studenten zich uitgedaagd voelen (zone van naaste ontwikkeling)

 

 

 

 

Brede professionele basis

 

Professionele samenwerking

 

·  Je werkt constructief samen met medestudenten in en buiten de opleiding en met docenten en collega’s in het werkveld.

·  Je draagt d.m.v. intervisie en feedback geven, ontvangen en verwerken, actief bij aan je eigen professionele ontwikkeling en die van medestudenten.

Freek zoekt altijd de samenwerking met collega’s. Hij vraagt advies als hij ergens over twijfelt.

 

Freek heeft goed contact met de stagebegeleiders van het werkveld.

 

Freek staat altijd open voor feeback, gevraagd en ongevraagd.

Geen extra leerpunten

Professionele

identiteits-ontwikkeling

 

·  Je toont inzicht in de verschillende rollen, taken en verantwoordelijkheden van een leraar in het tweedegraads gebied, met aandacht voor de verschillende verschijningsvormen van je vakgebied.

 

·  Je reflecteert actief op basis van reacties van leerlingen, medestudenten, (werkplek) begeleiders en anderen op je eigen handelen als leraar.

 

Freek ontwikkelt zich steeds meer als docent in ons team. Hij weet wat er van je gevraagd wordt als vakdocent maar ook als BPVdocent en SLB’er.

 

 

Regelmatig vraagt hij feedback aan studenten over hoe zijn de lessen hebben ervaren.

Leun wat meer achterover, doe wat gedaan moet worden en houd het daar eerst maar even bij. Gewoon vlieguren maken in het lesgeven. Alle andere interessante taken komen daarna wel.

 

Conclusie:

 

O  Ja, ik heb jou zien functioneren op tenminste het minimumniveau voor start werkplekleren ‘Handelingsbekwaam leraar’

 

O Nee, ik heb jou nog niet voldoende zien functioneren op tenminste het minimumniveau voor start werkplekleren ‘Handelingsbekwaam leraar’

Toelichting: zie feedforward hierboven.