Kritische zelfreflectie professionele basis

 

Beginsituatie:

Kijkend naar mijn professionele basis heeft dit in het verleden al behoorlijk vorm gekregen. Toen ik 19 jaar oud was ben ik gaan werken in de zorg en heb ik in meerdere teams verschillend gefunctioneerd. Inmiddels ben ik 35 en heb ik een duidelijke kijk hierop. Ik ben ervan overtuigt dat een professionele basis bestaat uit: “doe wat je zegt en zeg wat je doet”. “durf kritisch te zijn op jezelf, gedreven en stel vooral vragen”. Naast deze vaardigheden is het van belang om te weten hoe jouw eigen balans eruit ziet tussen draagkracht en draaglast. In dit proces heb ik ook geleerd hoe is om te functioneren in een onveilig team en wat er gebeurd als je op je tenen loopt. Mede hierdoor wordt ik gezien als een gedreven, serieuze en hard werkende professional.

 

Eigen beoordeling:

Kijkend naar het werk binnen het onderwijs vind ik dat mij professionele basis bekwaam is. Dit hoor ik ook terug binnen mijn team. Ik wordt gezien als een gedreven collega die zich verantwoordelijk voelt en net zolang vragen blijft stellen tot hij weet hoe iets werkt. Ik durf daarnaast ook te zeggen als ik iets niet weet en vraag meestal hoe iets werkt en wat mijn rol hierin is. Dit werkt en wordt gewaardeerd door zowel collega’s als studenten.

Ik sluit aan bij de cultuur die het onderwijs kenmerkt, handel proactief en ben betrouwbaar. Ik vraag om feedback en verbind vanuit een onderzoekende houding over mijn opvatting over het onderwijs. Ik reflecteer actief en ben benaderbaar.

 

Hoe heb ik dit vorm gegeven:

Zoals hierboven staat is al aardig duidelijk hoe mijn ontwikkeling zich vormt en waar ik sta. Er zijn echter ook kanttekeningen ook mijn gedrevenheid. In gesprek met mijn leidinggevende kwam naar voren dat mijn enthousiasme en gedrevenheid mooi is maar dat het ook belangrijk is om mij te focussen op vooral les geven en mijn studie halen. Het afgelopen half jaar werd ik enthousiast voor een aantal projecten. Uiteindelijk door het gesprek met mijn leidinggeven ben ik dit niet gaan doen en heb ik alleen een pilot gedraaid over muziek en aangesloten bij twee leerlijnen. Collega’s valt ook op dat ik in korte tijd al mijn plek gevonden heb.

 

Opbouw bewijsstukken:

Om bovenstaande te bekrachtigen heb ik een aantal bewijsstukken die zichtbaar maken waar ik sta. Het gaat om de volgende stukken:

  • Feedback van studenten.

Staat bij de tegel pedagogisch bekwaam

  • Feedback van collega’s.
  • Verslag van de muziek pilot die ik gedraaid heb.
  • Aansluitend film materiaal hierbij.
  • Verslag van het keuzedeel wat ik vorm heb gegeven.