Expressief: Muziek

 

Situatieschets:

Afgelopen half jaar heb ik meerdere klassen het vak muziek gegeven. Ik heb affectie met dit vak en speel zowel gitaar als piano. Tijdens de lessen leren studenten om een muziek activiteit te kunnen organiseren voor een doelgroep. Dit oefenen ze tijdens de lessen. De essentie zit hem in het kunnen differentiëren in de activiteit, aansluiting kunnen vinden bij de doelgroep, leren verdiepen in de doelgroep en de agogische waarden van de activiteit kunnen onderbouwen.

Daarnaast is er het onderdeel My Theme Song. Hierin verteld elke student individueel wat een bepaald liedje voor hun betekend. Dit geeft inzicht in wat muziek voor een ieder kan betekenen. De nadruk ligt erop dat er respect is voor ieders verhaal en voorkeur.  

 

Afgelopen periode heb ik met twee klassen een pilot gedraaid. I.p.v. de muziek activiteit gaat de klas een rap battle houden. Dit houdt in dat er in groepjes een maatschappelijke tekst wordt geschreven en dat deze in de vorm van een battle wordt beoordeeld. Hierin wordt enkel positief aangemoedigd. De inhoud krijgt anders vorm omdat de focus ligt op: “hoe presenteer ik mezelf, hoe werk ik samen, hoe zit ik mij over een ongemakkelijke situatie heen (Exposure)”. De rap battle krijgt extra ondersteuning omdat een rapper ze hierover een workshop geeft.

 

Ter ondersteuning bewijsstukken.

  • Zie PowerPoint muzieklessen
  • Zie Rapp Battle beoordeling
  • Leeg activiteitenblad

 

Mijn ervaring:

De vele lessen die ik heb gegeven voor muziek ervaar ik als zeer fijn. Mede omdat het een vak is wat inzicht geeft in elke student krijg je een goede relatie met een klas en ontstaat er al snel een gemoedelijke sfeer. Vanuit deze veiligheid leert een klas snel. Het oefenen van de activiteit brengt altijd veel plezier. Mede omdat ik eerst een aantal activiteiten met de klas doe voordat zij deze gaan uitwerken voor een doelgroep.

Tijdens de pilot die ik draai merk je dat de vorm van rappen spannend is onder studenten. Het stukje Exposure; succes ervaren tijdens een situatie die in het begin spannend is, merk je dat studenten veel positieve steun en aanmoediging nodig hebben. Dit lukte goed.

Hier heeft de rap workshop ook aan bijgedragen.

 

Zelfreflectie:

 

Pedagogisch bekwaam:

Tijdens de muziek lessen heb ik mijn pedagogisch handelen goed kunnen afstemmen met de klas. Mede doordat muziek laagdrempelig hoort te zijn en persoonlijk ontstaat er veiligheid. Binnen die veiligheid vertellen studenten persoonlijke intense verhalen. Deze verhalen worden ondersteunt met muziek en kent verschillende emoties. Hierin stem ik mijn pedagogisch handelen af met de klas. Ik vraag aan de leerling die zijn Theme Song presenteert wat hij/zij nodig heeft en geef de klas ruimte hierin. Zo zijn er al verschillende studenten tijdens lessen even een luchtje gaan scheppen, zijn er tranen gevloeid en is er veel gelachen.

 

Vakinhoudelijk en vakdidactisch bekwaam

Ik laat tijdens muziek lessen zien dat ik een duidelijke lessen structuur weet op te bouwen en de essentie van het vak weet uit te leggen aan studenten. Mede door zelf activiteiten te ervaren en daarna uit te werken leert de student. Dit lukte ook tijdens de pilot.

 

Brede professionele basis

Tijdens deze lessen heb ik constructief samengewerkt met zowel studenten, collega’s een rapper en het uitzetten van jury leden voor de battle.

Ik heb opengestaan voor suggesties van studenten. Zo word de battle nu niet gehouden in de kantine maar in het muziek lokaal. Meerdere studenten gaven aan de kantine te spannend te vinden. Daarnaast heb ik de pilot op inhoud vorm gegeven en uitgedragen en hierin met meerder professionals samengewerkt.

 

Feedback collega’s

Freek heeft op een mooie professionele enthousiaste manier het vak muziek meer inhoud gegeven. Dit heeft hij gedaan door zelf initiatief te nemen en het te organiseren. Hij heeft hierbij collega’s betrokken en een rapper. De klas vond dit zichtbaar spannend eerst en vervolgens leuk. Er wordt ook als leerzaam op terug gekeken door de klas. Knap voor een beginnend docent.